...هيفيدكم جدا
١- قلل من السكر وياريت بلاش خالص لا حلويات ولا مشروبات وحلي بعسل .
٢- مفيش حاجه اسمها ليمون مغلي بلاش فتي انت كده بتشرب مايه بطعم الليمون يعني صفر فيتامين C .
٣- الجهاز التنفسي يعشق القرنبيط و البروكلي في رفع كفائة الرئتين وعلاج الخلايا التالفه بهم .
٤- الثوم محفذ للجهاز المناعي بصورة كبيره .
٥- أعلي الأغذية غني بفيتامين c الجوافه و الفلفل وخصوصا الأحمر الحلو الالوان .
٦- أعلي الأغذية غني بفيتامين D الأسماك عموما و البيض والألبان ، ولو عندك شمس بتدخل البيت عشر دقايق حلو فاليوم اوي بس شمس هاديه غير حارقه أو ساخنه .
٧- أعلي الأغذية غني بعنصر الزنك المكسرات بجميع أنواعها والبيض والألبان واللحوم الحمراء .
٨- لما تغلي الجنزبيل اولا احكم غلق الإناء أثناء عملية الغليان علشان الزيوت الطياره الهامه بتاعته متطيرش والفوايد بتاعته تروح ، ثانيا ميزيدش الغلي عن دقيقة أو دقيقتين بالكتير .
٩- الإكثار من تناول الخضراوات الطازجه والفاكهه يوميا ..
١٠- لو حد بيعاني من الأنيميا عليه بالعسل الأسود والكبده والتمر والسبانخ ..
١١- لو حد بيعاني بالالام في الكلي عليه بشرب الشعير والبقدونس المغلي وشرب ماء صباحا عالريق يوميا .
اللهم إحفظ وطننا الغالي وأرفع عنا البلاء والوباء يا أرحم الراحمين
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire